שיקום אחרי לידה

מזל טוב! מזל טוב! נולד לך ילד\ה קטנים ורכים. או אולי ילדת שניים או יותר? איך עברה עלייך הלידה? איך עבר ההריון?

התפיסה המקובלת מתייחסת למשכב הלידה כהתאוששות ברמה מספקת עבור נשים לאחר לידה. גם בחברה המערבית, מקובל להגיד ליולדת לנוח כ-6 שבועות אחר לידה, במהלכם, מצופה ממנה להשתקם ברמה סבירה, ולחזור לפעילות שגרתית ויום יומית, עם הסתגלות כזו או אחרת לתינוק החדש.

בנוסף- חופשת הלידה בתשלום נמשכת בישראל כ- 15 שבועות. אמנם ניתן להאריך את חופשת הלידה לעד חצי שנה- לפי החוק, אולם הארכה זו אינה בתשלום, ולכן יש נשים שלא יכולות או רוצות להאריך את חופשת הלידה שלהן.

אותם 15 שבועות הופכים למעין קו גבול עבור נשים רבות- עד 15 שבועות אלו האישה צריכה, לתפקד ברמה סבירה להיות מסוגלת לחזור לעבודה, ולשגרה הכללית שלה.

אותו קו גבול מקבל משמעות גם בתמיכה הרגשית והפיזית אותה מקבלת האישה לאחר הלידה, או מוכנה להרשות לעצמה לקבל לאחר לידה. אם בחודש הראשון "הגיוני" להעזר בבן הזוג, באמא, חברות, שכנות, או דולה לאחר לידה, הרי כלל שהשבועות עוברים, מצופה מהאישה להפסיק לקבל עזרה, ולהסתדר לבד.

אולם לא רק על השגרה אני מתכוונת לדבר פה. לאו דווקא על הקימה בבוקר לעבודה, או הכנת ארוחות, עבודה במשרד, או כל תפקיד אחר שיש לאישה בחיי היום יום שלה, ואשר אליו מצופה ממנה לחזור במהירות. נשים רבות מרגישות ככישלון, כאשר הן לא חוזרות מהר לגזרה שלהן, לבגדים לפני ההריון, לאנרגיות הגבוהות שהיו להן.

אולם במבחן המציאות, גיליתי על עצמי, ואני מגלה גם על המטופלות שלי, את הקושי, העמוק והטבעי כל כך הזה, שיש לנו כאמהות, לחזור למה שהיה קודם. נשים מופתעות לגלות, גם הילד החמישי, או השישי שלהן יכול לערער את מרקם החיים שלהן בצורה כל כך משמעותית. והן אומרות לי, ובצדק "אבל ילדתי כבר בעבר, התאוששתי מלידה כבר בעבר, למה כל כך קשה לי עכשיו?"

את תהליך ההתאוששות אחרי לידה, אני מחלקת לכמה שלבים.

השלב הראשון- הוא השלב הראשוני- השבוע הראשון אחרי לידה.

זו תקופה שבה האישה נחשבת עדיין לחולה שיש בה סכנה, צריך לעקוב אחריה, ולא להשאיר אותה לבד, לוודא שהדימום נחלש בהדרגה, שהתכווצויות הרחם שוככות, שהתפרים אם ישנם מתאחים היטב. אצל נשים מניקות נרצה לראות תפיסה טובה של השד על ידי התינוק, שאין גודש חריג. אצל נשים אחרי ניתוח קיסרי, נרצה לראות החלמה של הצלקת, והחלמה תקינה אחרי ניתוח בנוסף לכל השאר.

השלב השני- שלב משכב הלידה. שלב זה נמשך כ 6-8 שבועות לאחר הלידה.

שלב זה האישה צריכה לנוח. לא מדובר על מנוחת מיטה רציפה, אלא חזרה עדינה ושגרתית לחיים החדשים שלה. הדימום הרחמי צריך להפסיק עד עכשיו, נרצה לראות הנקה ללא כאבים ותינוק שעולה במשקל אצל נשים מניקות. בתקופה זו מצופה מהאישה בעיקר לנוח, לטפל בתינוק שלה, לצאת לטיולי בוקר קצרים, לאכול היטב ולהתחזק. תמיכת הסביבה פה חשובה ומשמעותית במיוחד. בייחוד אם יש עוד ילדים בבית אבל לא רק.

השלב השלישי- חודשיים עד שנה לאחר הלידה.

זהו בעצם השלב השקוף. ייתכן והאישה כבר חזרה לעבודה, החיים שלה עמוסים כתמיד, אם יש עוד ילדים בבית, היא כבר עמוק בתוך השגרה של איסופים, פיזורים, ארוחות צהריים, עבודה בבוקר, כביסות ומה לא. כולנו מכירות את היום יום ואת השגרה השוחקת. מי כאן זוכרת שהיתה לידה?

אבל היתה לידה. והתופעות שלאחר הלידה, יכולות להימשך גם שנה ויותר. דיכאון אחרי לידה, חולשה, רגישות, או מחלה שמתפרצת פתאום בלי סיבה ממשית. עייפות כרונית, כאבי גב, או כאבי ראש. כל אלו ועוד הן תלונות שכיחות של נשים בתקופה הזאת. ככל שהזמן עובר, האישה וסביבתה פחות ופחות קושרים את התלונות שלה ללידה. האישה וסביבתה מצפים לחזרה לשגרה מוכרת, מתפקדת ויעילה. וכשזה לא קורה, או קורה ברמה חלקית, נשים עלולות להרגיש אשמות במצב הקיים.

התאוששות אחרי לידה לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת ללידה כאל אירוע מכונן. בלידה אישה מאבדת צ'י, דם ותמציות. הלידה כתהליך מחליש מאוד את האישה- ולכן אחרי לידה חייבים לחזק אותה.

החיזוק מתבצע בעיקר על ידי תזונה, מזון עשיר בצ'י וברכיבים בוני צ'י ודם וכן פורמולות צמחים ייעודיות, שתפקידם להחזיר את החומרים החסרים אל גוף האישה. מהאישה מצופה לנוח- מנוחת מיטה כמעט מוחלטת בשבועות הראשונים של הלידה. יש צורך לשמור על חום גופה, ולעטוף את האישה, בעיקר את החלק התחתון, שצריך להיות חמים בשל התפקודים הכל כך חשובים שלו בחיי האישה.

למעשה בחודש-חודשיים הראשונים שלאחר הלידה, כל האנרגיה מכוונת אך ורק להחלמה מהירה ויעילה ככל האפשר. זהו הדבר היחידי שמצופה מהאישה לעשות. להחלים.

נשמע חלומי, אבל מנותק מהחיים שלך? או מהתרבות שלנו? ייתכן, אבל הנה המחשבות שלי, על היכולת ליצור מקום של החלמה טובה מלידה.

? להחלמה טובה לאחר לידה חשוב להתכונן גם טכנית, וגם רגשית עוד בזמן ההריון. אם יש כאבים במהלך ההריון, חולשה או עייפות- כדאי ומומלץ לטפל בהם עוד בהריון עצמו כדי לא להגיע ללידה מותשת.

? לאחר הלידה- להקפיד על מנוחה, תזונה, חימום, בונדינג עם התינוק. מנוחה- לתת לעצמך את כל הזמן שאת צריכה. תזונה- להקפיד על ארוחות מלאות, עשירות במזון בריא, שופע ומגוון. אני ממליצה בחום על 2 ארוחות מבושלות וחמות, על חלבונים איכותיים ולא מעובדים, על פחמימות בריאות ומלאות, ומגוון ירקות. חימום- לשמור על חום הגוף, ועל הבטן התחתונה, הגב התחתון, והרגליים מכוסות. כן, בגדים ארוכים, אם את לא בשיא הקיץ- גרבים על הרגליים. לא לשבת על הרצפה, ולאכול מזון חמים-חם ולא קר. בונדינג- להיכנס למיטה עם התינוק, לשכב עור על עור של שניכם, הנקה מרובה. מגע רציף בין האם לתינוקה שומרת על בריאות האם והתינוק גם יחד.

? צמחי מרפא. ישנן פורמולות המיועדות באופן ספציפי לחיזוק צ'י ודם של נשים אחרי לידה. אובדן הצ'י והדם בלידה באופן פתאומי מחלישים את האישה, והיא צריכה להחזיר אותם לעצמה בצורה מהירה ויעילה. ניתן להשיג אצלי פורמולות לחיזוק כללי של נשים ולחיזוק נשים אחרי לידה בפרט.

? בקשת עזרה. ושיח פתוח מול בן הזוג. עד עכשיו דיברנו בעיקר על האישה- אבל השינוי המשפחתי משפיע כמובן על האישה, על בן הזוג שלה ועל הילדים האחרים בבית. בקשת תמיכה ושיתוף הרגשות והקשיים של האישה מול בן הזוג שלה מאפשרת לו להיות עמוד תמך חשוב ומשמעותי בהתאוששות של האישה אחרי הלידה.

? פגישות עם נשים לאחר הלידה- מועדוני יולדות, יציאה משותפת. ויצירת שיח משתף ותומך.

?ללכת לטיפול מחזק- רפואה סינית, רפלקסולוגיה, שיאצו…. מה שטוב ונעים לך. בקליניקה אני פוגשת נשים רבות שמספרות לי כיצד הטיפול הקל עליהן, ועזר להן להרגיש טוב יותר פיזית ונפשית. אני פוגשת נשים גם ימים בודדים לאחר לידה כדי לעזור בהתאוששות הראשונית ממנה, אבל בכל שלב לאורך השנה הראשונה שאחרי הלידה אפשר להתייחס ללידה ולשיקום ממנה. למעשה, כל אישה שילדה אי פעם תחשב לאישה אחרי לידה ותוכל להיתרם מטיפול כזה.

כתיבת תגובה