הטיפול בכאבי קרסול לפי הרפואה הסינית והיפנית

 

 

 

בתקופה האחרונה אני פוגשת יותר ויותר נשים בקליניקה עם תלונה עיקרית, או חלק מתלונה שכולל כאבים בקרסול.

 

לעיתים בעקב ממש, לעיתים באזור גיד אכילס, ולפעמים תלונות על חוסר יציבות של הקרסול.

 

זו תלונה שכיחה בקליניקה, אבל לאחרונה, אני פוגשת אותה כל כך הרבה, שהייתי חייבת לנסות להבין לעצמי למה, למה אני פוגשת אותה כל כך הרבה ודווקא עכשיו?

 

אז, זוכרים שהעולם המוכר והבטוח שלנו קצת רעד ורועד לנו בתקופה האחרונה? בסינית אנחנו אומרים שהאדמה התערערה לנו. תכלס, גם בעברית מדוברת אנחנו משתמשים במושגים האלה, לא?

 

האדמה- היא הקיום היום יומי. מרכז המעגל, אם נרצה לקרוא לה ככה. אדמה חזקה ויציבה מאפשרת לנו לעבור את היום יום בשלווה, בכוח, בנחת. הקרסוליים שלנו, משוייכים גם הם לאזור האדמה. ולכן, כשהם מונחים ביציבות על הקרקע, גם אם האדמה קצת רועדת לנו מטאפורית, אנחנו בסדר. אנחנו נצליח להישאר עומדים.

 

 

אבל אדמה, בהיותה כזו יום יומית ושגרתית, צריכה יציבות בעצמה, מהגורמים החיצוניים לה. היא צריכה מספיק הזנה כדי להצמיח, מספיק שמש, מספיק מים, וכמובן יציבות כדי להמשיך להיות, ובכן, אדמה. יציבה, יומיומית, משעממת אפילו.

 

מה קורה כשאין יציבות, כשהאדמה רועדת ורועדת לנו מתחתינו?

 

הרבה פעמים נראה תופעות שקשורות להחלשות החלק "האדמתי" בנו מופיעות בגוף שלנו. למשל, כמיהה לסוכר, למשל חיסוניות שנפגעה. ובמובן האורטופדי, נראה כאבים כרוניים שהופיעו "פתאום" בקרסוליים או באגן. או אפילו כאבים שהיו אמורים לעבור כבר, אבל לא עברו, ואנחנו לא ממש מבינים למה.

 

אז עכשיו כבר מובן למה יותר ויותר נשים מדווחות על כאבים בעקב או בקרסול בתקופה האחרונה. אבל איך מטפלים בפועל?

השלב הראשון הטיפול ב"שורש"

זיהוי המקור לחוסר האיזון בגוף הוא השלב הראשון והחשוב ביותר בטיפול בקליניקה. ולכן אני משקיעה זמן בבדיקת רפלקסים של המטופלת, בבטן, ובאיברים אחרים. כדי לראות מה זקוק לחיזוק ולייצוב אצלה בגוף. השלב הראשון יהיה דיקור בעקבות אותם סימנים שהגוף נותן, אם רק יודעים מה לחפש וכיצד.

לאחר הדיקור האישה שוכבת עם המחטים למשך כ 20 דקות. במהלכן לעיתים נוסיף עוד כלים לטיפול כמו מוקסה ישירה או על המחט.

השלב השני הוא הטיפול ב"ענף"

הענף הוא בעצם התלונה שאיתה הגיעה האישה לטיפול, אותו כאב בעקב. גם פה הטיפול הראשוני יהיה בעזרת דיקור, בין אם מקומי, על מנת לשחרר ולהרגיע את האזור, ובין אם מרוחק, כדי להשפיע בשיטות איזון שונות על האזור הכואב. השיטה הנבחרת היא בהתאם לצורך הטיפולי.

לאחר כמה דקות של דיקור נעבור למתיחות, ועיסוי. לעיתים- כדי לטפל בקרסול, נצטרך לטפל בכל הגוף! ולעיתים, נרצה לעבוד על הצד של הרגל הכואבת, להתמקד בכתפיים, באגן, ובשוק. ברוב המוחלט של המקרים- הטיפול לא יהיה עיסוי מקומי באזור הכואב אלא חיפוש נקודות "טריגר" שונות בגוף ועבודה איתן על מנת לשחרר ולהקל על הכאב בקרסול.

ומה עם שיעורי בית?

בבית חשוב מאוד לתת לגוף להמשיך את התהליך ולהביא את עצמו לאיזון בצורה הדרגתית. לכן, אם אישה לא עושה פעילות גופנית כלל- אנחה אותה לחפש לעצמה פעילות גופנית עדינה, שתתחיל ליצור תנועה בגוף. אישה שעושה פעילות גופנית עודפת, ובייחוד כזו שיוצרת חוסר איזון בגוף, אבקש ממנה לתת לגוף כמה ימי מנוחה.

עבודה עם חימר ירוק- זה אחד "משיעורי הבית" שאני מאוד אוהבת לתת כי הוא קל, זמין נוח ומאוד יעיל. קונים בבית טבע חימר ירוק. מערבבים בעזרת כפית עץ או פלסטיק כפית חימר ירוק ורבע כפית כורכום, ומוסיפים כמה טיפות מים. מורחים על האיזור הכואב וחובשים בעזרת גרב או תחבושת אלסטית. לחימר וגם לכורכום יש יכולת ספיחת רעלים והפחתת דלקתיות ולכן הוא יעיל מאוד כטיפול תומך.

על הרגליים נעדיף נעליים רחבות, שטוחות, ורכות, או עדיף ללכת ללא נעליים ככל האפשר.  ולא נעליים קשיחות, בעלות עקבים, וחרטום מחודד. באופן כללי נכונה חשובה מאוד לבריאות כללית ולמניעת כאבים.

ובנוסף- אני ממליצה ליצור תנועה מעגלית או "סיבובית" בגוף. זוהי תנועה שמאוד מתאימה לנשים, ובמיוחד למי שמחפשת חזרה לאיזון. תנועות מעגליות- סיבובים או שמיניות בגוף עושות בדיוק את זה, מחזירות לאיזון. אפשר להתחיל מסיבוב הקרסוליים, בישיבה על כיסא כשהרגליים באוויר, או בהישענות על קיר ורגל אחת באוויר (ואז להחליף) משם לעבור לתנועות מעגליות עדינות בברכיים, משם באגן (להתחיל בקטן ולהגדיל) כתפיים, צוואר, וראש. כמה פעמים כאלה במשך היום יעשו טוב לא רק לקרסוליים שלכן, אלא בכלל.

שנמשיך להיות בריאות

שלך

יעל רון

רפואה סינית ויפנית בשומרון

כתיבת תגובה